Žmonės ratus naudoja mažiausiai penkis tūkstančius metų. Tai - vienas iš kertinių civilizacijos išradimų, kuriuos naudosime visada. Tuo tarpu vikšrinė važiuoklė buvo išrasta palyginti vėlai - tik 19 amžiuje. Ir ratų ji nepakeis, bet jos privalumai neapsiriboja tik mažu slėgiu į gruntą ar geresniu sukibimu su puriu paviršiumi.

Šį straipsnį remia UAB „Daltra“, tiekianti statybinės, industrinės ir kelių tiesimo technikos detales,  priedus ir papildomą įrangą. Nemaža dalis Lietuvoje eksploatuojamų ekskavatorių, buldozerių, krautuvų ir kitos technikos remontuojama ir atnaujinama 12 metus veiklą tęsiančios įmonės tiekiamomis detalėmis. Daugiau apie UAB „Daltra“ - straipsnio pabaigoje.

Istorija - vikšrai sukurti žvalgantis į geležinkelius

Medinius bėgius žmonės naudoja daugiau nei porą tūkstančių metų. Jie paskirsto krovinio svorį didesniame plote ir neleidžia ratams klimpti į minkštą gruntą. Dabartinėje Graikijoje bėgiai naudoti pastatytų laivų transportavimui, Kinijoje jais tempti atsargų pilni vežimai Didžiosios kinų sienos remontui ar sieną saugantiems kariams. Nuo 16 amžiaus pradžios Europoje bėgiai naudojami kalnakasyboje - jais traukti rūdos vežimai. 18 amžiaus viduryje jau naudoti metaliniai ar bent jau kaustyti bėgiai, kurie sumažino trintį ir taip greitai nesidėvėjo. Na, o 1784 metais škotų inžinierius Jamesas Wattas užpatentavo garo lokomotyvą ir netrukus prasidėjo geležinkelių amžius.

Watto išradimas stipriai prisidėjo prie Vakarų pasaulio industrializacijos, nes staiga tapo įmanoma pigiai ir pakankamai greitai pervežti didelius krovinius. Įprasti keliai tuo metu buvo prastai išvystyti ir jais važinėjo tik arklių traukiami vežimai. Jie klimpdavo purvynuose, bet galėjo sukti, kur panorėję, kai tuo tarpu traukiniai galėjo važiuoti tik iš anksto nutiestais geležinkeliais. Kaip sujungti geležinkelių ir kelių mašinų privalumus? Reikia tokios transporto priemonės, kuri su savimi vežtųsi savo bėgius!

Lenkų išradėjas Józefas Hoene-Wrońskis dar 19 amžiaus pradžioje nupiešė šį tą, kas priminė vikšrinę važiuoklę ir ją paskelbė alternatyva geležinkeliams. Tuo metu panašius išradimus patentavo ir kitų šalių išradėjai - britas Georgeas Cayley tai padarė 1825 metais, rusas Dmitrijus Zagriažskis kažką panašaus sukūrė 1837-aisiais. 1858 metais Johnas Fowleris užpatentavo nesibaigiantį geležinkelį - važiuoklės sistemą, kuri labai primena šiuolaikinius vikšrus.

19 amžiuje buvo ir daugiau bandymų sukurti vikšrus, kai kurie iš jų net virto prototipais. Tačiau komercinės sėkmės vikšrams teko palaukti iki 1901 metų. Tik tada amerikietis Alvinas Orlando Lombardas ėmė gaminti Lombard Steam Log Hauler - pirmą komercinę vikšrinę mašiną, skirtą rąstų tempimui iš miško. Šis žingsnis tarsi įtvirtino vikšrus ne kaip pamainą geležinkeliams (nors Lombard Steam Log Hauler buvo sukurtas pagal garvežio pavyzdį), o kaip važiuoklę sunkiajai technikai.

Beje, ar žinote, kodėl vikšrus taip vadiname? Vikšras - tai drugio vystymosi stadija, kai vabzdys primena iš narelių sudarytą kirmėlę. Taip vikšrinę važiuoklę praminė amerikiečių kariai, kurie 1907 metais bandė tuo metu naujas Hornsby mašinas. Benjamino Holto kompanija, kuri anksčiau įsigijo teisę gaminti Lombardo mašinas, ėmė naudoti šį važiuoklės pavadinimą, kuris galiausiai išsivystė į Caterpillar prekės ženklą (caterpillar - vikšras).

Kodėl vikšrus naudoja labai sunki technika?

Pačios sunkiausios pasaulio mašinos šiandien važinėja ant vikšrų, nes vikšrai atlaiko žymiai didesnį svorį nei, tarkim, pneumatinės padangos. Tiesą sakant, vikšrų stiprumas priklauso tik nuo pačios medžiagos - plieno ar armuotos gumos - tvirtumo. Itin sunkios technikos vikšrus kartais galima pakeisti daugiarate važiuokle, bet tuomet mašinai reikia labai daug padangų, kurios gali sprogti ar būti pradurtos. Keisti 200 tonų sveriančio ekskavatoriaus vikšrus nėra smagu, bet būtų dar sunkiau keisti jo ratus.

Vikšrai yra atsparūs dūriams ir šūviams. Tai, žinoma, labai svarbu karinėms mašinoms, bet ir statybvietėse dirbanti technika dažnai eksploatuojama ant statybinio laužo ar armatūros likučių, kurie sugadintų padangas. Be to, jei vikšras ir yra apgadinamas, remontas dažnai yra pakankamai greitas - pakanka pakeisti segmentą ar grandinės jungtį.

Vikšrai sumažina slėgį į gruntą - šį vikšrinės važiuoklės privalumą tikrai žinote. Bet ar žinojote, kad 70 tonų sveriantis M1 Abrams tankas turi dvigubai mažesnį slėgį į gruntą nei lengvasis automobilis? Taip yra dėl to, kad vikšrai sukuria labai didelį kontakto plotą, per kurį paskirstomas mašinos svoris. Tai padeda tankams, ekskavatoriams ir buldozeriams neįklimpti į purų gruntą. Tuo pačiu mažiau darkomas vietovės reljefas, neformuojamos gilios provėžos. Vikšriniai traktoriai mažiau kompaktuoja dirvą.

Didelis vikšrų kontakto plotas užtikrina puikų sukibimą. Tai labai svarbu buldozeriams ir kitoms stumiančioms ar traukiančioms mašinoms. Vikšrai nepradės buksuoti taip lengvai kaip ratai.

Vikšrinės mašinos gali būti manevringesnės. Galite įsivaizduoti, kiek reikėtų vietos 8 metrų ilgio ir 4 metrų pločio buldozerio apsisukimui, jei jis būtų ratinis. Vikšrinė važiuoklė leidžia apsisukti vietoje, jei vikšrai sukami į skirtingas puses, arba aplink vieną sustabdytą vikšrą.

Privalumų daug, bet ratai vis tiek laimi - juos naudoja ir milžiniški kasyklų savivarčiai, ir krautuvai, ir traktoriai. Jei vikšrai yra tokie naudingi sunkiosioms mašinoms, kodėl jie naudojami ne visada?

Vikšrinės važiuoklės trūkumai

Kiekvienas paminėtas vikšrų privalumas galėtų būti palydėtas vienodai rimtu trūkumu. Kartais vikšrai yra tiesiog būtini dėl savo atsparumo, mašinos svorio, reikalingo pravažumo. Tačiau ratinės važiuoklės vis tiek yra pranašesnės.

Vikšrai riboja mašinos greitį. Jie gerina sukibimą su danga, tačiau kartu sukuria didelę trintį. Pažvelgę į vikšrinę važiuoklę greitai pastebėsite žymiai daugiau judančių komponentų. Vikšrų segmentai yra sujungti judančiomis jungtimis, vadinamomis nareliais, važiuoklėje yra bent keli kreipiamieji ratai, varančios žvaigždės, atraminiai ritinėliai ir kitos judančios detalės - visi šie taškai pasižymi trintimi, apsunkinančia mašinos judėjimą. Dėl to vikšrinės mašinos judėdamos sunaudoja daugiau energijos ir sunkiai gali riedėti laisva eiga. Aišku, didžiuliams ekskavatoriams ir kitoms mažai judančioms mašinoms tai yra menkas trūkumas.

Vikšrai greitai dėvisi. Vėlgi, dėl to kalta trintis. Pakeisti sulūžusį narelį brangiai nekainuoja ir neužima daug laiko. O štai susidėvėjusių vikšrinės važiuoklės komponentų keitimas naujais gali pareikalauti daugiau laiko ir pinigų. Be to, vikšrinės važiuoklės kartais pasižymi specifinėmis problemomis. Pavyzdžiui, greitai manevruodami tankai kartais pameta vikšrą. Jei tai įvyktų mūšio sąlygomis, būtų labai pavojinga.

Net ir vienas lūžęs segmentas sustabdo vikšrinę mašiną, kai sprogusi ar kitaip sugadinta daugiaratės (pavyzdžiui, 8x8 ar 6x6) mašinos padanga visiškai jos greičiausiai nesustabdys. Karyboje tai yra labai svarbu.

Vikšrai gadina paviršius. Minėjome, kad vikšrinės važiuoklės pasižymi mažu slėgiu į gruntą, todėl neformuoja gilių provėžų. Tačiau vikšrai žaloja dangas ir paviršius, kuriais važiuoja. Dantytas vikšrų paviršius giliai įsirėžia į gruntą. Vikšrinės mašinos taip gali suniokoti asfaltą, veją ar betoninę dangą. Dėl to keliuose jos nėra pageidaujamos, nebent naudoja guminius padus, padų antdėklus ar guminius vikšrus.

Vikšrinės mašinos dažniausiai transportuojamos sunkvežimiais, nes yra lėtos, degina daug degalų ir gadina kelio dangą. Dėl visų šių priežasčių, vikšrinė technika matoma žymiai rečiau nei ratinė.

Bet kuriuo atveju, vikšrinės važiuoklės turi savo paskirtį ir yra plačiai naudojamos. Vikšrai sukuria stabilią bazę sunkiajais technikai, užtikrina gerą pravažumą ir mažą slėgį į gruntą. Pačios didžiausios mašinos vis tiek į kelius negali išriedėti, o ir juda ne tiek daug, todėl vikšrų trūkumai joms nėra tokie kritiškai svarbūs.

Jei vienaip ar kitaip esate susijęs su vikšrine ar kita sunkiąja technika, kviečiame užsukti į šio straipsnio rėmėjo  UAB „Daltra“ puslapį.  Įmonė siūlo didžiulį detalių, papildomos įrangos ir priedų asortimentą įvairiai statybinei, industrinei, kelių tiesimo technikai. Vikšrinės važiuoklės detalės ir komponentai, šoninės pavaros, reduktoriai ir jų detalės, industrinės ir sunkiojo transporto OTR padangos, buldozerių, frontalinių krautuvų, kaušų peiliai ir ruošiniai, kaušai, šluotos, , hidrauliniai kūjai, užvažiavimo trapai (rampos). „Daltra“ padaliniai veikia Kaune ir Vilniuje, detalės pristatomos visoje Lietuvoje tą pačią arba sekančią dieną. Įmonės profesionalų komanda visada patars ir padės išspręsti problemą. Daugiau nei per dešimtmetį tuo jau spėjo įsitikinti keli tūkstančiai patenkintų klientų.