Važiuoklės kaina sudaro maždaug 20 procentų jūsų vikšrinės mašinos pirkimo kainos. Dar svarbiau, kad beveik 50 procentų vikšrinės mašinos priežiūros išlaidų bus skiriama būtent važiuoklės priežiūrai. Mes žinome, kad viena silpna ar netinkama sistemos dalis gali sukelti didelių problemų, todėl visos sudedamosios dalys ir jų fizinės savybės (stiprumas, kietumas, dilimo greitis) turi puikiai derėti tarpusavyje, kad būtų užtikrintas ilgalaikis visos važiuoklės tarnavimas. Nors natūralaus dėvėjimosi ir nepavyks išvengti, tačiau tinkamai prižiūrėdami savo techniką jūs galite prailginti visų komponentų tarnavimo laiką bei sumažinti priežiūros išlaidas.
Vieni iš pagrindinių veiksnių labiausiai įtakojančių dėvėjimąsi yra grandinės įtempimas (arba laisvumas) ir vikšrų padų plotis.
Grandinės įtempimo įtaka dėvėjimuisi
Pats svarbiausias kontroliuojamas važiuoklės dėvėjimosi faktorius yra teisingas vikšrų grandinės įtempimas. Paprastai visų standartinių vikšrinių mašinų teisingai įtempto vikšro įlinkis (įlinkimas tarp viršutinio ritinėlio ir vedančio rato) yra apie 5 cm (2 coliai). Per stipriai įtempti vikšrai gali padidinti dėvėjimąsi net iki 50 procentų. Pavyzdžiui: maždaug 80-ties kilovatų mašinos vikšras, kurio įlinkis yra tik 1 cm apkraunamas apytiksliai 2500 kg jėga, matuojant ties įtempėju. Ta pačios mašinos vikšras su rekomenduojamu 5 cm įlinkiu apkraunamas tik maždaug 360 kg jėga, matuojant ties įtempėju. Taigi per smarkiai įtempta grandinė padidina dėvėjimąsi tiek grandinės įvorių ir žvaigždutės dantų sąlyčio taškuose, tiek grandinės jungčių ir vedančio rato, bei ritinėlių sąlyčio taškuose. Trumpai tariant - didesnis įtempimo krūvis reiškia didesnį visos važiuoklės sistemos dilimą. Taip pat verta atkreipti dėmesį ir į tai, jog smarkiai įtempti vikšrai reikalauja daugiau arklio galių ir daugiau kuro darbui atlikti.
Vikšrų padų plotis
Platūs vikšrų padai gali sutrumpinti grandinės tarnavimo laiką iki 50% ir įtakoti greitesnį visų kitų komponentų dėvėjimąsi ypač dirbant ant kieto, nelygaus paviršiaus. Geriausia pasirinkti siauriausius įmanomus vikšrų padus, tik įsitikinkite, kad jie jums suteiks pakankamą išsilaikymą ir pravažumą jūsų darbinėje aplinkoje. Platūs vikšrų padai naudojami ant kieto paviršiaus padidina krūvį grandinės pirštams bei įvorėms, kas įtakoja jų pirmalaikį nusidėvėjimą. Padų plotis taip pat gali įtakoti grandinių užsandarintų su tepalu viduje tarpinių pažeidimus. Naudodami platesnius vikšrus nei yra būtina esamoms darbo sąlygomis, papildomai apkrauname vedančiuosius ratus, ritinėlius bei žvaigždutes. Taigi kuo platesnis vikšrų plotis ir kuo kietesnis žemės paviršius, tuo greičiau nusidėvės pagrindinės važiuoklės dalys.
Pagrindinė vikšrinės grandinės padų ir sujungimo jungčių atsipalaidavimo priežastis – netinkamai priveržti varžtai. Tinkamų prisukimo procedūrų ir veržimo jėgų ieškokite mašinos naudojimo vadove.
Protingas ir apgalvotas operatoriaus darbas gali ženkliai prailginti važiuoklės tarnavimo laiką
Ribokite neproduktyvų transporto priemonės naudojimą bei vairavimą dideliu greičiu.
Darbas dideliu greičiu pagreitina visų vikšrinės važiuoklės komponentų nusidėvėjimą. Nusidėvėjimas yra tiesiogiai proporcingas greičiui, o greitis – apkrovai. Kadangi nuvažiuotas atstumas turi didžiausią įtaką dėvėjimuisi susiplanuokite darbus taip, kad neproduktyvaus važinėjimo būtų kuo mažiau.
Ribokite judėjimą atbuline pavara
Važiuojant atbuline pavara žymiai labiau dėvisi priešinga įvorių bei žvaigždžių dantų pusė. Taip yra todėl, kad įvorės gauna apkrovą sukdamosis prieš žvaigždės dantis. Važiuojant atbuline pavara apie 75 procentai pirštų ir įvorių yra įtakojami apkrovos bei judesio, imant nuo priekinio vedančio rato apačios iki pirmo piršto, kurį kabina žvaigždutė. Taigi važiavimą atbuline eiga naudokite saikingai ir produktyviai. Tuo tarpu važiuojant į priekį tik 25 procentai pirštų ir įvorių yra veikiami apkrovos bei judėjimo.
Naudokite akmenų apsaugas pasirinktinai
Viso ilgio apsaugos nuo akmenų įprastomis darbo sąlygomis nenaudojamos. Jei jūs dirbate ant dirvos, žvyro ar kitų birių paviršių, viso ilgio akmenų apsaugos įstrigdins medžiagas tarp ritinėlių ir grandinių, taip padidindamos trintį ir sutrumpindamos jų tarnavimo laiką. Naudokite apsaugas nuo akmenų tuo atveju, kai dirbate akmenuotoje vietovėje – didesni akmenys ar medžiagos taip lengvai neįstrigs tarp žvaigždutės dantų bei vikšro įvorių ar vikšro grandžių ir vedančio rato. Apsaugos nuo akmenų dar pasitarnauja prilaikant vikšrus dirbant stačiose įkalnėse.
Mažinkite slydimus bei sukimąsi
Vikšro slydimas bei sukimąsis vietoje pagreitina vikšro pado nusidėvėjimą ir riboja produktyvų darbą. Toks darbas padidina apkrovą tarp žvaigždės dantų ir vikšro įvorių, tarp vikšro jungčių ir ritinėlių bei priekinio vedančio rato paviršių ir spartina važiuoklės dėvėjimąsi.
Planuokite savo posūkius
Nuolatinis sukimas į vieną pusę sutrumpins grandinės tarnavimo laikotarpį. Žvaigždės dantų, grandinių įvorių ir jungčių, vedančiųjų ratų, ritinėlių briaunų bei padų paviršiai nuolatinės apkrovos pusėje dėvėsis greičiau. Planuokite savo darbus taip, kad abipusiai posūkiai kiek įmanoma labiau susilygintų.
Darbas ant iškilaus paviršiaus
Darbas ant iškilaus paviršiaus visą apkrovą ir mašinos svorį nukreipia į vidinę vikšro pusę. Tokiu atveju svoris krypsta ant vidinių vikšro grandžių, vidinių ritinėlių pusių, vedančiųjų ratų paviršių, įvorių galų bei žvaigždžių kontaktinių plotų. Ilgalaikis darbas ant tokių paviršių pagreitins vidinės vikšro dalies paviršių susidėvėjimą.
Darbas dauboje
Tuo tarpu darbas dauboje visą apkrovą bei mašinos svorį perkelia ant išorinės vikšro pado dalies, t.y. – vikšro grandys, išorinės ritinėlių pusės, vedančiųjų ratų paviršiai, įvorės, žvaigždučių kontaktinės zonos yra dėvimos stipriau. Nuolatinis darbas ant tokio paviršiaus pagreitins atitinkamų sričių susidėvėjimą.
PRIEŽIŪROS PATARIMAI
Dažnai valykite važiuoklę
Užkirskite kelią žemių ir kito purvo kaupimuisi važiuoklės dalyse - plaukite grandines ir kitus komponentus kaip galima dažniau (1). Minėto purvo kaupimasis tarp besitrinančių dalių apsunkina jų darbą ir veikia kaip abrazyvas. Tai gali įtakoti padidintą apkrovą, tenkančią važiuoklės komponentams bei sąlygoti greitesnį jų nusidėvėjimą.
Atsižvelkite į vietovę
Planuokite savo darbo procesą bei technikos judėjimą taip, kad prisitaikytumėte prie aplinkos. Tai padės sumažinti važiuoklės dėvėjimąsi.
Dirbant į įkalnę (2), mašinos svoris persikelia į galą. Tokiomis sąlygomis galiniai ritinėliai gauna papildomą apkrovą ir greičiau dėvisi žvaigždučių dantys bei grandinių įvorės. Važiuoklės apkrova bus maža važiuojant atbuline į nuokalnę.
Darbas į nuokalnę (3) perkelia svorį į mašinos priekį. Papildoma apkrova teks priekiniams ritinėliams, vedančiam ratui ir grandinės jungtims. Važiuojant atbuline eiga į įkalnę, grandinės įvorės sukasi prieš žvaigždutės dantis ir tarp jų atsiranda stipri apkrova, pagreitinanti dėvėjimąsi. Tokia pat apkrova tenka visiems pirštams ir įvorėms nuo priekinio vedančio rato apačios iki pirmos įvorės susijungiančios su žvaigždutės dantimis. Viso to rezultate, įvorių, žvaigždžių, vikšro jungčių, ritinėlių bei vedančių ratų tarnavimo laikas sutrumpėja.
Darbas ant nuolydžio ar šlaito (4) perkelia svorį ant žemiau esančios mašinos pusės, kas savo ruožtu paspartina ritinėlių briaunų, vikšro jungčių ir padų susidėvėjimą. Jūs galite subalansuoti abiejų vasžiuoklės pusių dėvėjimąsi, kaitaliodami darbo ant nuolydžio kryptį.
Dalių tarpusavio lygiavimo patikrinimai
Poslinkis tarp važiuoklės rėmo ir priekinio vedančio rato paspartina visų detalių dėvėjimąsi. Tarpusavio lygiavimą galite patikrinti stebėdami dėvėjimosi paliekamus ženklus ant viršutinių ritinėlių, apatinių ritinėlių ir priekinių vedančių ratų. Jūs taip pat galite atlikti vizualią apžiūrą žiūrėdami iš mašinos priekio ir galo. Konkrečių reguliavimo instrukcijų ieškokite mašinos priežiūros vadove.